Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
28.12.2005, Eagle , článek
Včera v odpoledních hodinách došlo k dalšímu přelomu v dějinách vývoje procesorů. Intel uvedl na trh první procesor pracující s transistory o velikosti 65nm. Tímto procesorem se stalo Pentium eXtreme Edition 955 pracující na frekvenci 3.46 GHz...
prot3ctor (1) | 16.4.200610:38
chcem si kupit novy comp. s dualcore a neviem sa rozhodnut medzi athlonX2 a pentiumD...
hry nehram... chcem ho na grafiku programovanie ­(a samozrejeme filmy a ...­) vie mi niekto poradit?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 16.4.200611:12
Doporučuji počkat na Conroe a AM2 a teprve pak se rozhodovat. Pentium D má moc velkou spotřebu a u s939 je problém mít 2 GB rychlých RAM.
Odpovědět0  0
Olsen | 4.1.200614:26
Je také otázka, zda už implementace technologie HT ­(ať už je pak zapnutá nebo vypnutá­) neznamenala pro P4 šrám na výkonu... Třeba kvůli HT není P4 co mělo být. Mimochodem, teď jsem viděl v knize z roku 2001 ­(Hawking: Vesmír v kostce­) propagační graf, kde Intel sliboval na rok 2005 ­"Pentium4 10Ghz­". Ehm.
Odpovědět0  0
Olsen | 4.1.200614:20
Myslím, že šlo o divX video, ne o kodovani DVD a paleni.

Tuším, že to je tento test:
http:­/­/www.tomshardware.com­/2005­/06­/03­/dual_core_stress_test­/index.html

Tu píší, že ­(myslím, že při více než dvou aplikacích­) P4 mělo díky HT výhodu.
When multiple applications are running, the clear conclusion is that the Intel Pentium 840 Extreme Edition is superior to the AMD Athlon 64 X2 4800+. This result attained by Intel­'s dual­-core processor is particularly attributable to hyperthreading ­(HT­) ­- the division of the two cores into four virtual CPU units. This was underscored by the fact that when the HT function was turned off, the tables turned and the AMD Athlon 64 X2 4800+ surpassed its rival. Here, it is impossible to speak in terms of percentages, precisely because of the different load distributions.

Test s divx:
http:­/­/www.tomshardware.com­/2005­/06­/03­/dual_core_stress_test­/page6.html
http:­/­/www.tomshardware.com­/2005­/06­/03­/dual_core_stress_test­/page7.html
"In reviewing the benchmarks our surprise is complete: Intel­'s high performance at DivX conversion is indeed attributable to hyperthreading. Although our initial results showed the Intel HT system breezing past the AMD system at 13 times its speed, AMD pulls ahead of the HT­-free Intel processor at roughly three times faster. Even when running the Lame encoder ­- where Intel had also been faster ­- the AMD system pulled into the lead.­"

No, čert ví. Ale mám pocit, že ta fíčura nemusí být od věci. Otázka je asi ajk často, a jak moc jindy škodí? Říkám si, že windows­/liňák klidně můžou jet jako na osmistovce, když mi CAD pofičí o čtvrtku rychleji ­(což by jink potřebovalo větší overclocking­) ­- je ovšem otázka, jestli by došlo na takovou situaci. U mě teda ne, protože už mám AMD ­(ona i ta cena...­).
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 4.1.200618:17
Proč tedy na ComputerBase vyšlo, že HT u P­-XE naopak zpomaluje? V jejich testu bylo klasické Pendium D rychlejší než Pentium XE ! A důvod je zřejmý ­- onen problém s prioritizací. Jak už tady zaznělo, HT je vhodný pro jednu aplikaci, kde výkon může zvýšit, ale je zcela nevhodný pro více aplikací, protože potlačuje prioritizaci procesů ­- viz https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-10FC7AEABC827F0FC1256FE6006D278B.html
Odpovědět0  0
Olsen | 5.1.200615:51
Máte určitě pravdu ­(ještě aby ne!­). Laiku za touto klávesnicí se jen zdá, že pokud by chtěl počítač na divX ­(a měl na to, aby si ­"PC na dviX­" koupil­), tak by ta XE stála za to.
Ačkoliv ta třináctinásobná rychlost, o které se tam psalo, je podezřelá až na půdu. Jestli si myslíte, že celkově těm procesorům HT ubližuje, asi to tak i bude. Škoda, byl to zajímavý nápad.
Odpovědět0  0
anunnaki@ahaportal.com | 3.1.200621:49
Problem je prave to, ze tam zatizili CPU tusim ­(pokud si dobre pamatuji a byl to test prave na TomsHardware­) vypalovanim DVD a pak kodolvali. Ovsem tady bylo prave na 1.miste vypalovani, ktere mnelo mit plnou prioritu a tedy v obou pripadech mnelo skoncit soucastne, a jen zbytkovej vykon mnel jit na kodovani­/komprimovani videa. Bez HT pocitac ­(OS­) vedel ze ma jeden procesor a proto vypalovani ponechal vyssi prioritu, tedy vice systemoveho casu a zbytek pak pro kodovani videa. Pri HT si OS ­(nezalezi jaky OS­) myslel ze ma dve plnohodnotne CPU a tedy pustil rovnakou prioritou obe procesy, jeden na jednom CPU a druhe na druhom ­(obrazne receno­) tedy by mnely obe mit 100% cas. Bohuzel ale HT je jen jeden skutecny CPU a nepracuje na zaklade prioritizace, tedy pozadavky spracovava po sobe jak prijdou ­(stejnou prioritou­) a tak doslo k tomu ze vypalovani DVD se spomalilo a bylo prerusovane ­(coz prave bylo nezadouci­) a ten cas pak byl prirazen komprimovani, takze pak komprimovani skoncilo driv. Ovsem dalsi problem je ze i beh OS je vlastne nekolik aplikaci s nejvyssi prioritou, takze pri velkem zatizeni se s HT muze projevit spomaleni site, zvuku ­(praskani pukani a jine­) a jine, take treba neprilis plznuly pohyb mysky a podobne, takze o to jde. HT je tedy naprosto nepouzitelne v multitaskingopvych systemech.
Odpovědět0  0
Olsen | 3.1.200617:23
S tím HT jste mě přece nepřesvědčili ­(přes všechen respekt k původcům příspěvků­). Ono zvýšení výkonu jedné aplikace na úkor ostatních také nemusí být k zahození. Ta důležitá a rozhodující bývá někdy právě jedna. Nemůžu si nevzpomenout na testy X2jek proti osmistovkám na Tomově hardwaru. Tuším, že 4800+ dostalo pořádný nátěr v enkódování divx. Vypadalo to pořád divně, ale pak se přišlo na to, že je to díky HT extreme edition procesoru...

Tak nevím, zdá se mi, že třeba v renderování může HT hodit kolem 30 procent výkonu. Pokud renderování je to, co vás zajímá, proč trochu nezpomalit windows, utility, solitaire a defragmentaci?

Opravte mě, pokud tady mlžím, HT jsem nikdy neměl ­(jenom HTransport, a ten zdaleka není tak kúl)
Odpovědět0  0
anunnaki@ahaportal.com | 3.1.200621:55
No tak snad v tomto pripade asi mate pravdu, souhlasim, ale jinak jak jsem psal nize.
Odpovědět0  0
manos | 29.12.200513:45
mam PD 820 nie je to zly CPU. skusal som ho aj taktovat slo to celkom dobre. v aplikaciach ktore vedia vyuzit dve jadra je fakt dobry rorozdiel. pre bezneho uzivatela je to vsak zatial onicom. je ale fakt, ze tato osmickova rada nema na X2. a devinkova sa akurat dotiahla. keby bola devinkova rada prisla pred pol rokom bolo by to ine. 820 pretaktovana 2800@3200 sa priblizuje vykonom X2 4200. inak momental ne moju zostavu hodne brzdi HDD rozmyslam o raid 0 a takisto 1 GB ram je pre dualcore dost malo
Odpovědět0  0
blecha2 | 29.12.200514:51
Z vlastni zkusenosti uz vim, ze u vykonneho DC procesoru je to bez Raidu0 a aspon 2GB RAMky naprd a dost to brzdi procesor. Zkousel jsem bez s Raidu i s Raidem0 a byl to sakra rozdil. Ale ja na tom edituju video, ale je to znat i u novejch narocnejsich her pri nahravani levelu apod. Nebo pri praci s dikem u vice aplikaci. Plno lidi na to nadava, ale at si s tim na DC zkuseji pracovat a skonci jako ja s Raid0 a 3. zaloznim diskem. 3. disk mam singl permanentne na zalohy, kdyby ten Raid kleknul, ale zatim slape od srpna OK ­(2x Hitachi 250 GB­) OK temer 7 dni v tydnu nonstop.
Odpovědět0  0
Jmeno na 3 (107) | 29.12.20050:50
Jen tu ztratu trochu snizil a snizil, ikdyz minimalne, i spotrebu. Tech 14­-15% oproti EE 840 je lepsi nez dratem do oka, nicmene co je horsi jsou jeste silenejsi teploty v zatezi. Pravdepodobne diky mensimu jadru a horsimu odvodu tepla. Snizeni vykonu za rohem a vse co se zlepsilo se v podstate zhorsilo! ;­) Nutnost !opet! dalsi desky a noveho chipsetu je skutecne vysmech. Pokud vezmu v uvahu ze FX­-60 je za rohem, mnohem mene topi a je take vykonnejsi, tahle novinka vysumi uplne do nicoty. DDR2 preskocim, ale uz se tesim na QC AMD64 s DDR3 na 65nm...
Odpovědět0  0
who (208) | 29.12.20050:17
a i presler ma tak pomalou cache jako prescott2M?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 2.1.200614:26
Podle Anandtechu má už Smithfield zpomalenou L2 cache na úroveň rychlosti Prescottu 2M. Presler pak má stejně pomalou cache jako tyto dva. Jediný Prescott ­(1M­) má cache rychlejší. Naměřené výsledky podle Anandtechu:

A64 X2 ­- 17T
Prescott ­- 23T
Prescott 2M, Smithfield, Presler ­/ Cedar Mill ­- 27T

Je tedy vidět, že Smithfield není zcela dva Prescotty dohromady, že jsou tam i další změny. Taky se objevilo zajímavé srovnání latence mezi L2 cache jednotlivých jader:

A64 X2 ­- 101ns
Smithfield ­(FSB 800­) ­- 253ns
Presler ­(FSB 1066­) ­- 244ns
Odpovědět0  0
r.b | 28.12.200520:41
myslím že je brzo dělat nějaké závěry ­- tento procesor je přeci jen čistý marketingový tah a využitelnost tecgnologie 65nm se projeví až s novými jádry Conroe
Odpovědět0  0
Olsen | 28.12.200521:39
zajímalo by me, jestli bude mít ten Conroe a spol ­(ať žije pentium pro! že by návrat krále? hehe­) taky hyper threading... To byla asi jediná věc, která mě mrzela, když jsem kupoval A64.

(a pak to, že firma, která dodává CAD za sto tisíc, hlásí, že neručí za nic jinýho než intel... zkrátka ta mentalita levné šunky od AMD nejsou dost ­"pro­")
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 28.12.200521:50
Conroe nebude mít HyperThreading, protože sám o sobě je to dvoujádrový procesor. HyperThreading byl v desktopech krokem vedle, způsobovalo to problémy. A u dvoujádrových procesorů je z hlediska výkonu dokonce nežádoucí, protože málokterá aplikace umí využít 4 logické procesory a pokud plánovač OS selže a dva thready přidělí jednomu jádru s HT namísto dvěma jádrům, snižuje to dost znatelně výkon.
HyperThreading byl vyvíjen pro serverové použití, kde se očekával velký počet integer threadů a kde to mělo zvýšit výkon. HyperThreading není určen pro zlepšení multitaskingu a běžnému uživateli přináší neřešitelné problémy s určováním priority procesů. To by tomu v Intelu dali, kdyby ho chtěli použít i u nového jádra.
Odpovědět0  0
Zelgadis | 30.12.20052:32
lol a to nam prednasejici na vejsce ukazoval animaci, jak je ten HT super a jak se ty procesy pekne rozradi, kdyz to bude i u dvoujadrovejch procesoru.
Odpovědět0  0
Anunnaki | 2.1.20069:28
jj presne tak, po dukladnych testech se pak ukazalo ze zaple HT prakticky VZDY! melo za nasledek propad vykonu ­- snizeni celkoveho vykonu pocitace, i kdyz konkretni aplikace na ukor ostatnich mohla jit rychleji, a to diky tomu ze pri HT nelze zadnym SW zpusobem ­(linux­/windows a pod.­) nastavovat prioritu­/rizeni aplikaci ­(z hlediska HW to neni mozne a ani nebude­).
Odpovědět0  0
Jencek pan trencek | 28.12.200518:27
no az se bude Pentium D 2,8Ghz vyrabet 65nm technologii, tak to bude prodejne az az pretaktovatelnost ke 4GHz a to vse za par supu... rozumej za par tisic.... ja bych ten procesor neodsuzoval... kdo vi kolik z nas ho bude mit doma.
Odpovědět0  0
SHARKI | 28.12.200518:19
NO ZASE SA INTEL VYZNAMENAL A AMD SA LEN TICHO SMEJE .... tento sunt si ziadny cech zdravo rozmyslajuci urcite nekupi .... nech zije amd a skvele cpu akym je x2 3800+ ktory po mensom oc na 2600mhz posle to predrazene intel orezavatko tam kam patri teda rovno do prd.... a to som este nespomenul ze tieto intel mostra sa daju vyuzit na zimne vykurovanie domova .. lol
Odpovědět0  0
ptipi | 30.12.200517:27
Tvůj argument o přetaktování 3800+ je naprosto vedle. Protože i 955­-ka jde přetaktovat a to přinejmenším stejně dobře jak 3800+­(co jsem prozatím četl, tak cca 4,2 GHz je zaručeno a 4,5 GHz není vyjímkou ­- a to mluvím o chlazení vzduchem!!!­), takže poměr výkonu po přetaktování obou zůstane zachován.
Co jsem prozatím viděl, tak výkonem odpovídá před přetaktováním Athlonu X2 4600+, ale prozatím jsem neviděl Athlon s takto vysokým ratingem, který by šel pomocí vzduchového chlazení přetaktovat o 1 GHz, ty snad ano?
A co se týká toho tepla ­- ano, procesor hřeje celkem dost, ale i po přetaktování je to méně než předešlé prescotty před přetaktováním a i ty šly chladit pomocí kvalitního chladiče tiše. Navíc i kdyby to v průměru bylo řekněme o 50W více­(přeháním, ale dejme tomu­), tak 250W celkové spotřeby oproti 200W celkové spotřeby není tak velký rozdíl...
Jinak neříkám, že je lepší­/horší než AMD, ale že to JE rozumná alternativa.
Odpovědět0  0
Anunnaki | 2.1.20069:18
To tezko !! Cim je pouzita mensi vyrobni technologie tak:
1. maximalni provoznio teplora se razantne snizuje = klesa moznost pretaktovani
2. stoupa proud a klesa napeti = zvysuje se tepelne vyzarovani = klesa moznost pretaktovani
3. jedine pozitivum jsou nizsi vyrobni naklady na cip­/wafer i kdyz i to je otazne ­(ze zacatku urcite!­) jelikoz potrebujes kompletne zaplatit novou linku + vyvoj technologie + vetsi cistotu a kvalitu waferu ­(vyssi cena­)

Takze pretaktovani tady netahej, pokud tomu nerozumis...
Odpovědět0  0
ptipi | 2.1.200616:24
odpověď máš o 2 příspěvky níže ­- překlepl jsem se,2x
Odpovědět0  0
ctenar | 31.12.200513:39
ale ty nejsi čech :)
Odpovědět0  0
ptipi | 2.1.200616:22
podívej se na kterýkoli server, kde zkoušeli přetaktovávat. všude skončili minimálně na 4,2 GHz, což je o 800MHz více, než je základ. Který A64­/AX2 se základní frekvencí 2,4GHz­(a více­) dokáže se vzduchem takovýto nárůst výkonu?
všechno co píšeš je sice pravda, ale intel 65nm zvládl výborně, takže výsledek je takový, jaký jsem napsal
Odpovědět0  0
ptipi | 2.1.200616:23
odpověď máš o 2 příspěvky níže ­- překlepl jsem se.
Odpovědět0  0
anunnaki@ahaportal.com | 3.1.20067:31
nene, je vseobecne znamo, ze prvni testovaci kousky se testovacim servrum davaji prave ty the TOP OF THE TOP, tedy z prostred waferu a i to ty nejpovedenejsi. Ty pak lze az pohadkove pretaktovat. Vid testovaci OPTERONY ktere sly pretaktit bez problemu o 1000Mhz!. Co se tyce procesoru zalezi na rozlozeni soucastek na nem a od toho se odviji pak jejich vzajemne ruseni nebo odvod­/rozvod tepla. Takze pokud mas soucastek mene, a vetsi spoje odvod tepla je lepsi a mensi je jejich vzajemne ruseni a muzes dosahnout vetsi teplotu a frekvence, ovsem cim je soucastka mensi je nachylnejsi na ruseni a pak vetsi vzdalenost soucastek zase muze vest k latenci coy spusobuje pak nespolehlivost ­(asynchronizaci­). Takze takze to jak co pujde dobre pretaktovat je otazka zvolene strategie, zda dosahnout optimalni hustou architekturu na nissich taktech, nebo mene propracovanou ale zase na vyssich frekvencich. O tom to je. Zatim treba co INTEL musis retaktnout o 1000Mhz tak stejny arust vykonu mas u AMD pri retaktu o treba 300Mhz. Takze nesouvisi to jak kdo zvlandnul technologii vyroby ale jak kdo navrhnul procesor i kdyz i kvalita vyroby do toho ma co rict.
Odpovědět0  0
anunnaki@ahaportal.com | 3.1.20067:38
jo jen doplnit k tem retaktum, jak treba u INTELu retaktnes strop na 1000Mhz u AMD treba staci jen o 300Mhz, ovsem to je take pro AMD strop. Takze tezko rict o co go. Osobne ovsem nemam rad extreme overclocking, videl jsem spoustu zarucene ­"stabilnich­" OC stroju a po kratkem testovani nebyla ani jedna sestava nakonec stabilni i kdyz majitel tvrdil ze s tym nema problemy, ze za to muzou windows co se mu obcas stane. Ovsem pokud mas kvalitne chlazeni, tak malej OC mu ublizit nemuze :­] toto muj nazor. Pro mne je dulezita ­"cena za Zak.Desku + CPU­" ­/ vykon, dle toho se orientuju a ne dle znacek. Myska Vah je dnes u dostupne cenove kategorie cpu na strane AMD.
Odpovědět0  0
sarkaz@hotmail.com | 28.12.20058:43
Tento procesor je opet fiasko jako vse co Intel v poslednich letech vypustil, mizerny vykon ­(kdyz porovnam FX­-60 a 955 jak high end­), teplota v zatezi kolem 70 stupnu ­(viz test Hexus.net­), spotreba opet vyssi nez cokoliv co ma konkurence, opet nutnost koupe nove desky ­(to uz je naprosty vysmech­). Proste zoufaly vykrik ktery nikdo ani nevyslysi....
Odpovědět0  0
Jiří Mrázek (89) | 28.12.200511:32
Mas pravdu, ale konecne Intel vydal neco co muze konkurovat AMD po strance vykonu.... .Doufam, ze si AMD neveme z Intelu priklad co novej CPU to nova deska.... .
Odpovědět0  0
sarkaz@hotmail.com | 28.12.200512:15
Coze? Nejsi slepy? Podival ses na test treba na HEXUS.net? Asi ne, tento procesor jen stezi pri frekvenci 3.4Ghz dohani A64 X2 na 2400Mhz! ale ja mluvim o HIGH END vs HIGH END, coz je FX60, a ten tenhle Presler nedozene ani pretaktovany na 4Ghz! proste ksunt!
Odpovědět0  0
Jiří Mrázek (89) | 28.12.200518:52
Asi jsi me spatne pochpil :­).Jan erikam, ze je to vykonejsi ;­).JA jenom rikal, ze uz Intel vydal CPU kterj uz dokaze ­"bojovat­" :­). P.S. Doufam ze soket M2 a X2ky budou k sehnani za rozumnou cenu do velkej prazdnin :­) .Co myslite???
Odpovědět0  0
_Teddy_ | 28.12.200520:06
Tusim sa opakuje historia, ked aj s 90nm procesormi bol sice Intel prvy, akurat ze tu technologiu zvladlo AMD predsa len lepsie. Kludne aj teraz priznam Intelu technologicke prvenstvo s 65nm­-procesorom, ale vysledky nie su az tak pozvbudive...
Odpovědět0  0
ASD | 1.1.200616:30
Nepovedal by som, ze AMD ma lepsie zvladbutu vyrobu na 90nm, problemom su vysoke frekvencie, staci sa pozret na scenu CPU pre notebooky, kde je to vyrovnane po stranke vykonu aj spotreby.
Odpovědět0  0
Marzo (96) | 28.12.20058:43
Tak odveci zabijem, pekny novy design stranky.
Odpovědět0  0
Puco (6) | 28.12.20059:31
jo, jo, fest pekny
Odpovědět0  0
who (208) | 29.12.20050:15
design jako takovy bych hodnotil jako ­"nenadchne, neurazi­"
spis mi vadi ze je opravdu odflakly layout, sablony tohohle cms bych oznacil jako ala 95leta

nefunguje to poradne v gecku, mrnavy pismena ktery nejdou zvetsit v IE.
v gecku sice jo; ale to zas se skrejva text, vcelku husty

semantika nulova, kod tedy vcelku prasacky
kdyby aspon bylo nastaveny naky radkovani, takhle ty radky sou fakt blbe citelny, a zvolit treva verdanu, ktera ma lepsi rez

informacni server by takhle vypadat nemel, dneska sou takovy super moznosti pomoci css a sakra malo lidi je vyuziva, nu, aspon to SEO se bude furt dobre prodavat;­))
Odpovědět0  0
Jan Klimeš | 28.12.20056:31
Opravte si prosim hrubku, slovo mylnik hned v uvodu clanku pusobi jako pest na oko :)
Odpovědět0  0
miroooo | 28.12.20057:12
mozno to eagle myslel ako slovo odvodene od slova ­"mylit sa­". intel musi byt samozrejme vzdy prvy a podla toho to aj vyzera, vid vykurovacie telesa prescotty...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.